Вчителям

Притча про плоди учительскої праці

Якось старого вчителя запитали. Чи відчуває він подеколи розчарування через те, що його зусилля не такі плідні, як йому хотілося б? Чи не розчаровується він, коли не бачить успіхів учнів?
Відповідаючи, мудрий учитель розповів повчальну історію про равлика, який поліз на вишню у холодний вітряний день запізнілої весни.
Горобці на сусідньому дереві від щирого серця тішились дивлячись на нього. Його зусилля здавалася горобцям даремними. Один із птахів підлетів до равлика й каже:
- Гей, хіба ти не бачиш, що на цьому дереві вишень немає?
Не спиняючись, равлик відповів:
- Будуть, коли я туди дістанусь.
Щоб отримати плоди від своєї праці, завжди слід зачекати. Але при цьому не втрачати віри у власну справу та продовжувати сумлінно трудитися.

Як працювати з гіперактивними учнями?
Як учителю розпізнати шкільний булінг:
♦ Утворення булінг-угрупувань (навколо «лідера» створюється група «прихильників»).
♦ Початок конфлікту і його ескалація. З боку агресора - початок і повторення насильницьких дій. З боку жертви - приниження, страх, тривожність, втрата здатності і волі до супротиву.
♦ Деструктивна поведінкаЗа учнем закріплюється статус жертви. Його звинувачують у ситуації, що склалась. Жертва вірить, що винна в знущаннях над собою.
♦ Вигнання. Пропуски занять.
Якщо в класі вчителя є булінг, слід з учнями виробити правила поведінки, жоден випадок не лишати без уваги, завжди вислоховувати обидві сторони. Якщо ці способи не допомагають, спробувати інші варіанти, наприклад:
- Можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.
- Пояснити учням, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і за необхідності покликати на допомогу дорослих.
- Запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.
- Проводити заняття з формування навичок ефективного спілкування та мирного розв'язання конфліктів.
Алгоритм дій у випадку булінгу (цькування) у закладах освіти

- Термінове втручання.
- Надання першої допомоги потерпілому.
- Інформування керівника закладу освіти, де стався випадок булінгу (цькування), або батьків, учителів, практичного психолога.
- Реєстрація і розгляд випадку насильства.
- Звернення до служби у справах дітей.
- Звернення до територіального органу Національної поліції або Центру надання безоплатної правової допомоги.
- Можливе звернення на «гарячу» лінію ГО «Ла Страда - Україна»: 0 800 500 225 або 116 111 (для дзвінків з мобільного).
Рекомендації для педагогів:
Тривожна дитина:
• Необхідно завжди підбадьорювати, демонструвати впевненість у перемозі, та можливості успіху, формувати віру в успіх- підкреслювати будь-які поліпшення, про будь-які внески, розкривати сильні риси учнів,
• Аналізувати минулий успіх, повторювати і закріплювати успіх;• Робити процес навчання відчутним( наліпки- "Я можу", альбоми досягнень, розповіді про "вчора", "сьогодні", "завтра";
• Намагатися виховувати правильне відношення щодо результатів своєї діяльності. Вміння правильно оцінити себе;
• Спокійно та правильно відноситись до успіхів та до невдач. Не соромитись та не лякатись помилок, використовувати їх для розвитку ( кожен має право на помилку- розповідати про помилки, показувати цінність помилки, як спроби, мінімізувати наслідки від зроблених помилок);
• Формувати правильне відношення до діяльності та вчинків інших людей;
• Розвивати адекватне ставлення до оцінок, думок ін. людей;
• Широко використовувати музику, ігрові прийоми, рольові ігри, позитивно розповідати про себе, про те, що робиш!-( два плюси на один мінус, декларація- "Я зможу!!!",(особливо ті, які несуть успіх для такого учня);більше рухової активності, дихання;
• Оплески!, нагороди і медалі, виставки;
• Ті види діяльності, в яких дитина могла б розкритися і самовизначитися.
Агресивна дитина:
• Пам`ятайте, що заборони та підвищення голосу - самі неефективні засоби у виправленні агресивності;
• Дайте можливість дітям своєчасно виплеснути напруження за допомогою фізкультхвилинок, читання вголос, хором;
• Слідкуйте за своєю поведінкою і контролюйте свій гнів, не надаючи йому форму прогнозу та звинувачень;
• Важливо, щоб дитина зрозуміла, що вона потрібна в класі, що її цінують та приймають, а для цього вам необхідно дізнатися про інтереси та здібності такого учня, щоб перевести активність в конструктивне русло;
• Давати можливість частіше працювати в групах, де успіх залежить від колективної роботи, вміння спілкуватися, домовлятися;
• Корисний спосіб змінити поведінку- це піймати дитину на хорошому вчинку. Кожен раз, коли дитина стримує себе і не починає бійку, просто відмітьте, що вона стала сильнішою. Дитина реагує на похвалу, користуйтеся цим, щоб зробити добре відношення- звичкою!;
• Введіть штрафні санкції- додаткові дом. завдання і т.д. Головне, щоб учень знав про можливі наслідки своєї поведінки;
• Класні години- про емоції, почуття, методи їх контролювання.
Психологічні умови створення ситуації успіху на уроці
Психолого-педагогічні прийоми, які сприяють створенню ситуації успіху на мотиваційному етапі навчальної діяльності:
1. Ефект Розенталя, або "Ефект навіювання": "Ти це можеш", "Тобі це вдається" тощо.
Якщо педагог буде переконувати учнів у реальності успіху, то успіх прийде. Англійський учений Стоуенс довів, що учні, яких заохочували, досягли значно більших успіхів, ніж ті, кого ніяк не заохочували.
2. Прийом "Емоційне прогладжування" - констатація будь-якого факту успіху, прищеплювання дитині віри в себе, відкритість учителя для довіри і співчуття.
3. Прийом "Анонсування" - репетиція майбутньої дії, яка створює психологічний настрій на успіх перед класом. Це можуть бути додаткові індивідуальні заняття з окремими учнями. Добре заздалегідь оголосити приклади запитань самостійної роботи чи назвати прізвища учнів, яких не передбачається опитувати на наступному уроці (або навпаки), можна провести пробну контрольну роботу тощо.
Психолого-педагогічні прийоми, які сприяють створенню ситуації успіху на організаційному етапі навчальної діяльності:
1. Прийом "Даю шанс" - це заздалегідь підготовлена педагогом ситуація, в якій учень отримує можливість зненацька для себе розкрити свої можливості.
2. Прийом "Рушай за нами". Алгоритм цього прийому такий:
• діагностика інтелектуального фону колективу;
• вибір інтелектуального спонсора;
• фіксація результату та його оцінка.
Наприкінці цей прийом реалізується за допомогою окремих учнів, які "ведуть" за собою невстигаючих.
3. Прийом "Емоційний сплеск" корисний дітям, які емоційно реагують на похвалу і критику. Завдання вчителя - у кожного учня вивільнити енергію, ініційовану теплим словом підтримки вчителя.
4. Прийом "Навіювання" побудований на точному розрахункові, в якому головне - вибір гносеоносія, тобто джерела інтелектуального збудження. Алгоритм прийому такий:
• реалізована або несподівана радість учня;
• підтримка педагога;
•"збудження" окремих членів колективу (наприклад, створення ситуації змагальності);
• поява нових стимулів для саморозвитку кожного.
5. Прийом "Еврика". Створюються умови, за яких дитина, виконуючи навчальне завдання, несподівано відкриває в собі невідомі досі здібності. Завдання вчителя - помітити це глибоко особисте відкриття, всіляко підтримати дитину, поставити нову мету і надихнути на її досягнення. Допомога вчителя у створенні ситуації відкриття має бути ненав`язливою, прихованою.
6. Прийом "Навмисна помилка". Можна застосувати з урахуванням віку і знань учнів на відомому матеріалі, що використовується як опорні знання.
Створюючи ситуації успіху на етапі організації навчальної діяльності, слід пам`ятати про два основні правила:
• формування свідомого ставлення до результату навчальної діяльності має слугувати перетворенню результату на мотив для нової пізнавальної діяльності;
• у кожної дитини є задатки, які можуть розвинутися у здібності.


РЕКОМЕНДАЦІЇ ПЕДАГОГАМ У РОБОТІ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
1. Учитель не повинен повсякчас розхвалювати кращого учня. Не слід виділяти обдаровану дитину за індивідуальні успіхи, краще заохотити спільні заняття з іншими дітьми.
2. Учителеві не варто приділяти багато уваги навчанню з елементами змагання. Обдарована дитина буде частіше від інших переможцем, що може викликати неприязнь до неї.
3. Учитель не повинен робити з обдарованої дитини "вундеркінда". Недоречне випинання винятковості породжує найчастіше роздратованість, ревнощі друзів, однокласників. Інша крайність - зловмисне прилюдне приниження унікальних можливостей і навіть сарказм з боку вчителя - звичайно, недопустимі.
4. Учителеві треба пам'ятати, що в більшості випадків обдаровані діти погано сприймають суворо регламентовані заняття, що повторюються.